Tannfylling

En tannfylling er en tannrestaurering som brukes til å reparere en tann som har blitt skadet av forråtnelse (hull), brudd eller slitasje.  Fyllmaterialet brukes til å fylle ut rommet der det skadede tannvevet er fjernet. Målet med en fylling er å gjenopprette funksjonen og utseendet til tannen og forhindre ytterligere skade eller forråtnelse.

For å plassere en fylling, vil tannlegen først fjerne det ødelagte eller skadede tannvevet og rense området grundig. Fyllingsmaterialet plasseres deretter i det forberedte hulrommet og formes slik at det passer til tannen. Materialet blir deretter herdet, og så polert for å matche den naturlige tannen.

Hvor lenge varer tannfyllinger?

Levetiden til en tannfylling avhenger av typen materiale som brukes, fyllingens størrelse og plassering, og pasientens munnhygienevaner. Generelt kan tannfyllinger vare alt fra 5 til 15 år, og noen varer enda lenger.

Hvilke materialer brukes til tannfyllinger?

Det finnes flere forskjellige materialer som brukes til tannfyllinger, inkludet gull, kompositt og keramikk. De aller fleste fyllinger som legges i dag er hvite og tilpasses til tannens farge.

Kan tannfyllinger falle ut eller må skiftes?

Tannfyllinger kan falle ut eller må skiftes hvis de løsner eller blir skadet. Riktig munnhygiene og regelmessige tannkontroller kan bidra til å forlenge levetiden til en tannfylling.

Er tannfyllinger smertefullt?

Å få en tannfylling er vanligvis ikke en smertefull prosess. Området rundt tannen vil vanligvis bedøves, slik at du skal ikke føle smerte under behandlingen. Noen pasienter kan oppleve noe følsomhet eller ubehag etter behandlingen, men dette går i så fall vanligvis over i løpet av få dager.

Kan jeg spise og drikke normalt etter å ha fått en tannfylling?

I de fleste tilfeller kan du spise og drikke normalt etter å ha fått en tannfylling. Det er imidlertid viktig å unngå å bite på hard eller klebrig mat de første timene etter behandlingen for å la fyllingen sette seg skikkelig.